

Updates on Complaints for the Quarter 10 – 12/2010¹
(Position as at 1.2.2011)

A. Complaints dealt with by the Broadcasting Authority Complaints Committee and considered by the Broadcasting Authority

Title	No. of Complaints	Substance of Complaint	Decision
Radio Programme "Crazy and Happy" (瘋 show 快活人), RTHK Radio 2, 16 August 2010, 10:00am- 1:00pm	1	- A member of the public complained about the captioned radio programme. The substance of the complaint was that the host's utterance of the expression ""七都直"(turn on) in the programme was unacceptable.	- The BA noted that the programme under complaint was a light-hearted talk show. The episode under complaint was broadcast on the seventh day of the seventh month (七夕) in the Chinese lunar calendar. The concerned remarks were made with reference to the rare occasion for the host to present the programme with two beautiful guest hostesses, which were likened to the annual meeting of the cowherd and the weaver girl. - The BA considered that though the concerned remark "人都嚇到七都直埋呀"(I was thrilled and turned on) contained a pun on a sexually suggestive term and was an innuendo, the term concerned was not a downright offensive expression. The host had tried to poke fun on the pronunciation of the name of the Chinese festival on the seventh evening of the seventh lunar month, viz. "七夕"and he had not made any further elaborations on the remark. The remarks were made at the spur of the moment and the host had tried to tone down the effect of the utterance by explaining that what he meant was that even though he was facing two beautiful ladies, he had retained his integrity without any other desires. Besides, the alleged remarks were made in passing and in a light-hearted

¹ Content of this paper is extracted from the homepage of the Broadcasting Authority: <http://www.hkba.hk/en/complaints/archives.html>

			<p>manner. In view of the above, the BA considered that they were within bounds and were acceptable for broadcast under the circumstances. The BA considered the complaint <u>unjustified</u> and that <u>no further action</u> be taken against RTHK.</p>
<p>Radio programme "Free As the Wind"(講東講西) (RTHK Radio 1, 9 August 2010, 11:00pm-1:00am)</p>	1	<p>- A member of the public was dissatisfied with CTEL's decision on the complaint about the captioned radio programme. The substance of the complaint was that when talking about the atomic bombing at Hiroshima, Japan in 1945, the hosts' remark that it was a heavenly punishment to Japan (天譴) and that the Japanese deserved the bombing was partial and would incite racial hatred.</p>	<p>- The BA noted that the programme was a personal view programme ("PVP"); the alleged remarks, viz., "天譴" was found when the hosts talked about the commemoration of the Hiroshima Bombing. He also said that it was perfectly justified (天經地義) to kill the Japanese soldiers back then when the Allied Force was in a war of life and death with Japan, and that the Japanese being bombed was a punishment from heaven and they deserved it for they had incited the war.</p> <p>- The BA considered that the alleged remarks were used in a historical context and they did not refer to the Japanese people in general. The host was discreet in the usage as he clearly distinguished the Japanese civilian from the Japanese military. Besides, the host's remarks about the historical event were clearly identified as personal views. They were unlikely to be considered as having the intention of inciting racial hatred nor were they unacceptable for broadcast.</p> <p>- The BA considered the complaint <u>unjustified</u> and that <u>Commissioner for Television and Entertainment Licensing's (CTEL) previous decision in classifying the complaint as unsubstantiated should be upheld.</u></p>

<p>Radio programme "Open Line Open View"(自由風自由 phone)</p> <p>(RTHK Radio 1, 4 August 2010, 5:00pm-8:00pm)</p>	<p>1</p>	<p>- A member of the public was dissatisfied with CTEL's decision on the complaint about the captioned radio programme. The substance of the complaint was that a caller's speculation that the Government hotline centre 1823 had disclosed his personal data was unfair to the 1823 call centre. However, the centre was not given an opportunity to explain. Besides, the host's remark that the 1823 call centre was not a Government department was incorrect.</p>	<p>- The BA noted that (i) the programme was a PVP; and (ii) in the discussion about the issue of selling personal data of Octopus Card holders, a caller speculated that the Government hotline centre 1823 had disclosed his personal data since he received telemarketing calls shortly after he called the hotline with a new SIM card. No concrete evidence was given. The host had cast doubt on the caller's speculation and referred to 1823 as a Government hotline.</p> <p>- The BA considered that the caller's speculation was clearly identified as his personal view which was not unacceptable in a PVP.</p> <p>- The BA considered the complaint <u>unjustified</u> and that <u>CTEL's previous decision in classifying the complaint as unsubstantiated should be upheld.</u></p>
<p>Radio programme "Crazy and Happy"(瘋 show 快活人)</p> <p>(RTHK Radio 2, 6 August 2010, 10:00am-1:00pm)</p>	<p>1</p>	<p>- A member of the public was dissatisfied with CTEL's decision on the complaint about the captioned radio programme. The substance of the complaint was that the host's analogy between babies and dogs in the programme was outrageous.</p>	<p>- The BA noted that the programme under complaint was a light-hearted talk show. When referring to the news item that some residents from a residential building lost a legal battle to fight for the right to keep dogs, the host commented that both babies and dogs would make noise and had hygienic issues, but dogs were always not allowed.</p> <p>- The BA considered that the host's remarks were not unacceptable for broadcast in the light-hearted talk show.</p> <p>- The BA considered the complaint <u>unjustified</u> and that <u>CTEL's previous decision in classifying the complaint as unsubstantiated should be upheld.</u></p>

B. Complaints dealt with by the Television and Entertainment Licensing Authority falling under Section 11(1) of the Broadcasting Authority Ordinance²

Title	No. of Complaints	Substance of Complaint	Decision
<i>Illegal Act</i>			
Ordinary Done Seriously (尋常事認真做) RTHK Radio 2 21.8.2010	1	- a drama broadcast in the programme encouraged parents to keep their children under surveillance and infringe the Personal Data (Privacy) Ordinance	- the programme featured an educational drama against drug abuse - in the drama, a salesman fell prey to drugs during his career downturn but managed to stand up again with family support. The drama carried the advice that encouragement and support from parents would shield youngsters from drugs - there was no encouragement of any illegal act - complaint <u>unsubstantiated</u>
<i>Indecency</i>			
Morning Suite (晨光第一線) RTHK Radio 2 17.8.2010	1	- the host's references to women's breasts and men's sex organs were indecent and unsuitable for broadcast in a morning programme	- light hearted morning talk show - the host gave purchase tips about chicken and remarked that unlike those of women who had undergone plastic surgery, chicken breasts should be firm but not large - the host used a news item about impotence to illustrate the interactive skills of hosting programmes. He remarked that foreign people were usually "大而無當" (big but useless) - though carrying mild sexual innuendoes, the host' remarks were not indecent or unacceptable for broadcast in a programme not targeting children - complaint <u>unsubstantiated</u>
Crazy and Happy (瘋Show快活人) RTHK Radio 2 7.9.2010	1	- a host's references to masturbation and ejaculating on a woman's heels were indecent	- light-hearted talk show broadcast at 10:00am – 1:00pm - the hosts chatted about a foreign court case in which a footwear fetishist was charged for stealing shoes placed outside someone's door, masturbated and ejaculated on them. There were suggestive remarks on semen left in the

² Section 11(1) of Broadcasting Authority Ordinance (Cap 391) provides that BA shall refer to the Complaints Committee complaints about contravention of the said Ordinance, Broadcasting Ordinance (Cap 562), Part IIIA of Telecommunication Ordinance (Cap 106), terms or conditions of a licence or Code of Practice.

			<ul style="list-style-type: none"> - shoes - though carrying sexual innuendoes, the suggestive remarks were not indecent or unacceptable for broadcast in a programme not targeting children - complaint <u>unsubstantiated</u>
<p>Crazy And Happy (瘋Show快活人)</p> <p>RTHK Radio 2 18.6.2010</p>	1	<ul style="list-style-type: none"> - the host used a news item to make remarks that contraception could be done by taking Taiwan milk tea and wiping the lower part with a piece of honey-pasted bread, which were indecent 	<ul style="list-style-type: none"> - light-hearted talk show broadcast at 10:00am – 1:00pm - the hosts cited the alleged practices as examples of youngsters' misconceptions about contraception which were found in the discussion forum on the website of the Family Planning Association of Hong Kong - though carrying sexual innuendoes, the remarks in context were not indecent or unacceptable for broadcast in the programme not targeting children - complaint <u>unsubstantiated</u>
<p>Crazy And Happy (瘋Show快活人)</p> <p>RTHK Radio 2 13.7.2010</p>	1	<ul style="list-style-type: none"> - a host used the news item about sexual assaults on primary students to elaborate on sex, such as touching the sex organ and lifting the skirt, which were indecent - the complainant alleged that the programme proper, excluding advertisements, promos, news and songs, was too short 	<ul style="list-style-type: none"> - light-hearted talk show broadcast at 10:00am – 1:00pm - - - referring to the news item about interviews with Primary Five to Six students about their sexual awareness and encounters, the hosts adverted to the statistics for child sexual abuse, such as those on consensual and non-consensual sex, various forms of indecent assaults, masturbation, viewing sex films on the internet as well as the use of contraceptives - the hosts remarked that the survey results were shocking, and emphasized the importance of the work of the End Child Sexual Abuse Foundation - though carrying mild sexual innuendoes, the remarks in context were not indecent or unacceptable for broadcast in a programme not targeting children - complaint <u>unsubstantiated</u> - the allegation on programme duration was outside section 11(1) of the Broadcasting Authority Ordinance
<i>Indecency & Bad Influence on Children</i>			
<p>Crazy and Happy (瘋Show快活人)</p>	1	<ul style="list-style-type: none"> - the hostess talked about sex when introducing a new 	<ul style="list-style-type: none"> - alleged remarks not found at the specified date and time - complaint <u>unsubstantiated</u>

RTHK Radio 2 11.8.2010		product. Her remarks about putting an underwear into the refrigerator for her son to try was disgusting and of a bad influence on children	
Indecency & Illegal Act			
Crazy and Happy (瘋Show快活人) RTHK Radio 2 18.8.2010	2	<ul style="list-style-type: none"> - a host's remark about a renowned photographer's inviting people to lie naked in public area encouraged illegal act - the discussion on testes meal were exaggerated and contained sexual innuendoes 	<ul style="list-style-type: none"> - light-hearted talk show broadcast at 10:00am – 1:00pm - the host drew an analogy between some banks' selling private data to insurance companies and the taking of nude photos of the public by a renowned photographer to indicate the lack of privacy in Hong Kong. There was no encouragement of any illegal act - the hosts also chatted about an international cooking contest with testes held in Europe in August and made puns on male sex organs of some animals - though carrying mild sexual innuendoes, the hosts' remarks in a jocular context were not indecent or unacceptable for broadcast in a programme not targeting children - complaints <u>unsubstantiated</u>
Language			
Police Magazine (警訊) RTHK (TVB Jade) 11.9.2010	1	<ul style="list-style-type: none"> - the name of a character "Lolando Chan" was a foul Cantonese expression 	<ul style="list-style-type: none"> - a co-production by RTHK and the Police Public Relations Branch broadcast at the family viewing hours (7:00pm–7:35pm) - in the dramatic reconstruction of a crime, a man introduced himself as alleged to a woman met in a bar - no foul expression was found - complaint <u>unsubstantiated</u>
Crazy & Happy (瘋Show快活人) RTHK Radio 2 21.9.2010	2	<ul style="list-style-type: none"> - a host uttered a foul expression "你老味" at around 11:00am 	<ul style="list-style-type: none"> - light-hearted talk show (10:00am – 1:00pm) - no foul expression was discernible - complaints <u>unsubstantiated</u>

<p>City Forum (城市論壇)</p> <p>RTHK (TVB Jade)</p> <p>25.7.2010</p>	<p>1</p>	<p>- a guest uttered a foul expression "臭四"</p>	<p>- public forum on current affairs</p> <p>- the alleged expression was found when the guest expressed his opinions on cheap tours for Mainlanders</p> <p>- the expression in context, though unrefined, was not unacceptable for broadcast in a programme not specifically targeting children</p> <p>- complaint <u>unsubstantiated</u></p>
<p><i>Language & Insult</i></p>			
<p>City Forum (城市論壇)</p> <p>RTHK (TVB Jade)</p> <p>23.5.2010</p>	<p>1</p>	<p>- the complainant alleged without specific details that the politicians, led by Hon Lee Cheuk Yan (Lee), insulted other people, political parties and the country with crude language, despite the host's repeated warnings</p>	<p>- livecast of a public forum on current affairs (12:05pm – 12:50pm)</p> <p>- regarding the result of 2010 Legislative Council By-election, a public affairs commentator, two Legislative Councillors, the Secretary General of the Civil Party and the floor audience were given the opportunity to express their views. The personal views would unlikely be considered insulting to any person or group</p> <p>- Lee was not present at the forum</p> <p>- a councillor alleged that some government officials had caused the low voting rate by discouraging people to vote in the 2010 Legislative Council By-election and the phrase "卑鄙無恥賤格下流嘅手段" against the alleged discouragement was used</p> <p>- though unrefined, the phrase was not unacceptable for broadcast in a public affairs programme not targeting children</p> <p>- complaint <u>unsubstantiated</u></p>
<p><i>Foul Expression</i></p>			
<p>The Moment (一念之間)</p> <p>RTHK (TVB Jade)</p> <p>27.10.2010</p>	<p>1</p>	<p>- the programme contained foul expressions like "你老味" and "契弟" which were unsuitable for children or broadcast during the family viewing</p>	<p>- a drama featuring the deteriorating relationship of a middle-aged couple resulting from verbal abuse, and broadcast within the FVH (7:00pm – 7:30pm)</p> <p>- at the start of the programme and the second segment, warning captions</p> <p>"本節目以真實個案改編，內容探討語言暴力，提倡家庭</p>

		hours (FVH)	<p>和諧。敬請家長與子女收看及討論" (the programme was adapted from actual family cases. It looked into verbal violence and aimed at advocating family harmony. Parents are invited to watch and discuss with their children) were displayed on screen</p> <ul style="list-style-type: none"> - in one scene, an old man uttered the expression "你老味" when he criticized others' way of playing chess - in other scenes, the wife scolded her retired husband and quarreled with him over trivial matters, using expressions such as "契弟" (silly guy), "豬dum兜" (stupid), "死人頭" (dead head), "賤格" (cheap) and "折墮" (miserable) - given the provision of warnings, the concerned expressions were not unacceptable for broadcast in the concerned drama with an educational purpose at the FVH - complaint <u>unsubstantiated</u>
<i>Programme Change</i>			
Headliner (頭條新聞) RTHK (TVB Jade) 21 & 28.8.2010	1	the programme was cancelled on the concerned dates	<ul style="list-style-type: none"> - RTHK submitted that the programme was having a seasonal break on the concerned dates. Viewers were informed of the break in the programme and it was widely covered in newspapers, listings and on-air promotions - complaint <u>unsubstantiated</u>
City Forum (城市論壇) RTHK (TVB Jade) 22 & 29.8.2010	1	the programme was cancelled on the concerned dates	<ul style="list-style-type: none"> - RTHK submitted that the programme was having its summer break on the dates concerned. Viewers were informed of the break in the programme on 1 August and it was widely covered in newspapers, listings and on-air promotions - complaint <u>unsubstantiated</u>

Sex			
<p>Crazy and Happy (瘋Show快活人)</p> <p>RTHK Radio 2</p> <p>10.9.2010</p>	<p>1</p>	<ul style="list-style-type: none"> - the host used news items to talk about sex, make fun of the expression "淫人妻女笑呵呵" (it was fun to have sex with a friend's wife and daughter) and showed support for the idea 	<ul style="list-style-type: none"> - light-hearted talk show broadcast at 10:00am – 1:00pm - the hosts chatted about the Chilean trapped miners' secret extra-marital relationships, the possibility of incest among their children and a US court case in which a woman successfully sued her close friend for having an affair with her husband, and jokingly made the remark "人人妻女笑呵呵" (everybody's wife and daughter should be happy), explaining that the expression was analogous to wishing peace within the whole family - though carrying sexual innuendoes, the discussion was not unacceptable for broadcast in the programme not targeting children - there was no endorsement of any illicit act - complaint <u>unsubstantiated</u>
Accuracy			
<p>Blue Print (世紀藍圖)</p> <p>RTHK (TVB Jade)</p> <p>11.9.2010</p>	<p>1</p>	<ul style="list-style-type: none"> - it was inaccurate to say that tunnel boring machines would be used in Tai Kok Tsui area of the Guangzhou-Shenzhen-Hong Kong Express Rail Link (XLR). The complainant alleged that both drill and blast method would be used - it was inaccurate to mention that all residents in Choi Yuen Village had accepted the Government's compensation scheme. The complainant alleged that some of them still declined the proposal 	<ul style="list-style-type: none"> - documentary on Hong Kong's major infrastructure. The episode under complaint was about the construction of the XRL - a voice-over mentioned "最矚目係六部鑽挖機喺唔同地段同時鑽挖，其中一段係舊樓林立嘅大角咀" (six tunnel boring machines would be in operation at the same time in different areas and one of them was Tai Kok Tsui, which was full of old buildings). According to the newsletter and pamphlet published by the MTR, the drill and blast method would be employed from the northwest of Mei Lai Road at Sham Shui Po which was away from the Tai Kok Tsui area mentioned in the programme - when talking about the construction work at Choi Yuen Village, it was mentioned in the voice-over that "<u>絕大部分</u>村民已經接受咗政府嘅賠償及復耕方案" (Almost all of the villagers accepted the Government's compensation scheme and agricultural resite policy) - there was no evidence that the above statement was inaccurate

			- complaint <u>unsubstantiated</u>
News report (新聞報導) RTHK Radio 1 10.10.2010	1	- in a news item about the death of a woman with mental and physical disabilities in a fire in Lok Wah (South) Estate, the location of the estate was erroneously reported as Kwun Tong instead of Ngau Tau Kok.	- RTHK submitted that both Ngau Tau Kok and Lok Wah (South) Estate were within the Kwun Tong district based on the District Council electoral boundaries. Other media reports also mentioned that the fire took place in Kwun Tong there was no evidence that RTHK had not made reasonable effort to ensure the accuracy of the news item concerned - complaint <u>unsubstantiated</u>
<i>Adult Content & Bad Influence on Children</i>			
Crazy and Happy (瘋show快活人) RTHK Radio 2 16.7.2010	4	- the discussions on sex organs, some physiological phenomenon and adult jokes were unnerving, disgusting, unsuitable for broadcast at the scheduled time, and exerted a bad influence on children - the hosts poked fun at the name of a listener with the word "春" with adult jokes	- light-hearted talk show (10:00am – 1:00pm) - when chit-chatting about a new book on sex education for children by the Family Planning Association of Hong Kong, the hosts mentioned the riddles on condom, erection, napkins and foreskin in the book and made fun at them - when reading a fax, a hostess mispronounced a name with the character "春" and the other asked "仲有咩春呀" (what's other "chun"?) and laughed - though carrying sexual innuendoes, the jocular chit-chat remarks would not be taken seriously or considered unnerving, disgusting or unacceptable for broadcast in a programme not targeting children - complaints <u>unsubstantiated</u>
<i>Bad Influence on Children</i>			
Crazy and Happy (瘋Show快活人) RTHK Radio 2 21.7.2010	2	- the host's remarks about confining young models at the Book Fair amounted to instigation of illegal confinement and exerted a bad influence on youth - the hosts' discussions on sexual activities were of an adult nature, unsuitable for broadcast at the scheduled time and	- light-hearted talk show (10:00am – 1:00pm) - during a chit-chat about young models sneaking into the Book Fair as ordinary visitors despite the organizer's efforts to ban them from holding promotions at the venue, a host jokingly suggested taking them into a room for some hours for identity checking - the jocular remarks in context did not amount to encouragement of any illegal act - in a segment about marital problems, the hosts remarked about ways to enhance sexual performance, shapes of

		exerted a bad influence on youth	<ul style="list-style-type: none"> - women's breasts and colour of nipples - though carrying mild sexual innuendoes, the discussions were not indecent or unacceptable for broadcast in a programme not targeting children - complaint <u>unsubstantiated</u>
<i>Bad Theme & Bad Influence on Youth</i>			
Morning Suite (晨光第一線) RTHK Radio 2 8.10.2010	1	<ul style="list-style-type: none"> - the remark on burning charcoal encouraged youth suicide - the complainant considered that RTHK was a government radio station and should not pass irrational criticisms on government policies, and that the programme was a waste of taxpayers' money 	<ul style="list-style-type: none"> - light-hearted talk show - in a comedy segment, the host sarcastically remarked that the government's encroachment on the country park area would force people to burn charcoal for barbecue at home - the jocular remark in context would not be taken as an encouragement of suicide. Nor was there anything unacceptable for broadcast - complaint <u>unsubstantiated</u>
<i>Disgusting & Bad Influence on Youth</i>			
Crazy And Happy (瘋Show快活人) RTHK Radio 2 6.7.2010	1	<ul style="list-style-type: none"> - the hosts' frequent reference to lovemaking was disgusting and exerted a bad influence on youth 	<ul style="list-style-type: none"> - light-hearted talk show broadcast at 10:00am – 1:00pm - alleged reference found a few times when the hosts talked about a character analysis game on the internet - though carrying sexual innuendoes, the reference was not unacceptable for broadcast in a programme not targeting children - complaint <u>unsubstantiated</u>
<i>Disgusting Remark</i>			
Happy Daily (開心日報) RTHK Radio 1 16.3.2010	1	<ul style="list-style-type: none"> - the hosts' remarks about using menses to protest against the Thai government were disgusting 	<ul style="list-style-type: none"> - light-hearted talk show (10:20am-12:00pm) - in a segment, a host remarked that the Red Shirt protesters in Thailand vowing to spill their blood at the government could use blood donated by women during their days of inconvenience to avoid wastage - the jocular remarks would unlikely be considered disgusting or unacceptable for broadcast in a programme not targeting children - complaint <u>unsubstantiated</u>

<i>Horrorifying Material & Superstition</i>			
Gimme 5 RTHK Radio 2 9.9.2010	1	<ul style="list-style-type: none"> - the theme about encounters with the supernatural was horrifying to children and youth but the programme was not broadcast with prior warning - the sound effect created by knocking on a table and the host's recounting his supernatural experience during lightning was horrifying 	<ul style="list-style-type: none"> - a light-hearted talk show for youth broadcast at 5:00pm – 7:00pm with different themes every day - in a segment about supernatural experience, listeners were invited to talk about their encounters with ghosts and vote for the most horrifying - when a caller recounted a ghost-like creature knocking on the glass behind her desk, the hosts knocked on the table to create the sound effect. The alleged story of ghost encounter in the office during a night of lightning and thunder was found - the programme was delivered in a light-hearted manner, not overly horrifying, amounting to promotion of any harmful superstition or warranting any warning caption - complaint <u>unsubstantiated</u>
<i>Impartiality</i>			
Talkabout (千禧年代) RTHK Radio 1 19.1.2010	1	<ul style="list-style-type: none"> - the host was partial by criticizing the protesters against the Express Rail Link as rioters 	<ul style="list-style-type: none"> - personal view programme (PVP) - when a caller opined that the protesters against the Express Rail Link should not be called rioters, the host responded that rioters should be blamed but the protesters were not rioters - the host's personal view was not unacceptable in a PVP - complaint <u>unsubstantiated</u>
<i>Impartiality & Misleading</i>			
Headliner (頭條新聞) RTHK (TVB Jade) 29.5.2010	1	<ul style="list-style-type: none"> - the complainant alleged without specific details that the programme had been unfair, misleading, radical and tarnished the Government and the Chief Executive (CE), biased towards the pan-democratic camp and was used as a channel to express their views 	<ul style="list-style-type: none"> - personal view programme (PVP) - in the episode cited by the complainant, skits on the meeting of some legislators from the pan-democratic camp with the Liaison Office of the Central People's Government in Hong Kong, the CE's debate on the proposed constitutional reform with a legislator and news footage of the publicity campaign on the constitutional reforms were found - all remarks were clearly identified as personal views, not unacceptable in a PVP - complaint <u>unsubstantiated</u>

		- the programme should cease to broadcast	
Indecency			
Crazy & Happy (瘋Show快活人) RTHK Radio 2 11.1.2010	1	- a host used the news item about a LegCo member being thrown brasserie at a public forum to make indecent remarks about the breast size of a public figure	- alleged remark not found - complaint <u>unsubstantiated</u>
Crazy and Happy (瘋Show快活人) RTHK Radio 2 26.5.2010	1	- the host's use of the news item about the French First Lady's sex appeal to elaborate on sex, drawing analogy between nipples and grapes, etc. were indecent and offensive	- light-hearted talk show (10:00am – 1:00pm) - on the international headline about the suggestive remarks made by the First Lady before she married the French President on how to win men's heart, one of the hosts recalled that the first question the First Lady asked her admirers was whether they loved her "grapes" - though carrying mild sexual innuendoes, the hosts' jocular remarks were not indecent or unacceptable for broadcast in a programme not targeting children - complaint <u>unsubstantiated</u>
Crazy & Happy (瘋Show快活人) RTHK Radio 2 7.10.2010	1	- during the discussion about a news item about the love affairs among two men and a woman owner of a fruit store, it was disgusting that the hosts made analogies between grapefruit and women's breasts and between banana and male sex organ, and passed remarks about using grapefruit and banana as tools for sexual harassment	- light-hearted talk show (10:00am-1:00pm) - chatting about the alleged news item, a host remarked that the man who had an infatuation for the owner of a fruit store visited the store every day and got high when the owner let him hold the grapefruit (攞住個西柚俾佢粹吓, 呢個西柚 靚唔靚呀咁, 我都開心喇, 春心盪漾) - though carrying mild sexual innuendoes, the remark was not unacceptable for broadcast in the programme not targeting children - alleged analogies not found - complaint <u>unsubstantiated</u>
Indecency & Insult			
Crazy and Happy (瘋Show快活人)	1	- the hosts' remarks were indecent and insulting to women. The	- light-hearted talk show (10:00am-1:00pm) - the hosts chatted about cultural difference. They remarked

<p>RTHK Radio 2 1.9.2010</p>		<p>remarks included those about Japanese young girls exposing their underpants when they travelled on the subway, size of women's breasts, a foreign couple kissing in underwear and that scantily dressed women over the age of 30 were considered revealing but not attractive</p>	<p>that the Chinese who squatted were looked down upon but nobody accused Japanese young girls in mini-skirt who sat on the ground in the subway and showed their underpants</p> <ul style="list-style-type: none"> - they also made brief jocular remarks on the hostess' breast size when talking about the communication style of the Chinese - a host recounted that a foreign couple living next door kissed in the garden every morning in underwear. The other hosts jokingly asked if they asked him "am I big?" - when the hostess remarked that one would not consider a foreign women in deep-V clothing revealing, the other hosts jokingly responded that if the woman was over the age of 30, it was revealing, and if under, attractive - though carrying mild sexual innuendoes, the concerned remarks were not indecent or unacceptable for broadcast in a programme not targeting children - the joking remarks in the context of a light-hearted talk show would unlikely be taken seriously or considered insulting to women - complaint <u>unsubstantiated</u>
<p><i>Insult & Bad Theme</i></p>			
<p>Morning Suite (晨光第一線) RTHK Radio 2 20.1.2010</p>	<p>1</p>	<ul style="list-style-type: none"> - a host's remark "全程訪問都是坐大髀進行" (the whole interview was conducted on the thigh) were insulting and of a bad theme 	<ul style="list-style-type: none"> - light-hearted talk show (6:00am-10:00am) - alleged remark was found when a hostess recapitulated an interview with a foreign singer. When asked about why he was so popular among actresses, the singer jokingly remarked that his scent attracted girls and asked the hostess to smell him and tell the audience that the whole interview was conducted on the thigh - the jocular remarks in context would unlikely be considered as insulting, of a bad theme or unacceptable for broadcast at the scheduled time not targeting children - complaint <u>unsubstantiated</u>

<i>Insult</i>			
Headliner (頭條新聞) RTHK (TVB Jade) 29.10.2010	1	- the pun on the expression “中國崛起” (the rise of China) with the word "崛" being replaced by "掘" insulted Chinese people and the country	- personal view programme (PVP) - in an animated skit, a mother asked a worker what was being constructed when she found that the road was dug up. The worker told her that it was for the Olympic Games, World Games and Expo. Her son then asked "媽媽，成個中國掘晒，點過馬路呀？" (Mum, the whole China is dug up. How can we cross the road?) - the playful remark in context would not be taken seriously or considered to be an insult to Chinese people or the country, not unacceptable in a PVP - complaint <u>unsubstantiated</u>
<i>Misleading & Irresponsible Remark</i>			
Made in Hong Kong (Made in Hong Kong李志剛) RTHK Radio 2 6.10.2010	1	- regarding the news item about the court's decision against transgender marriage, a host remarked that marriage should not be confined to the union of a man and a woman and that the history of marriage had changed. The remarks and applause given by the other hosts were arbitrary, misleading and irresponsible - the hosts' views were not identified as personal ones	- light-hearted talk show broadcast at 1:00pm – 3:00pm - alleged remarks were found in a chit-chat on the news item. A host was of the view that the traditional concept of marriage between a man and a woman had changed as time went by - the hosts concluded that there were different views on the issue and that nobody should be discriminated - the hosts' personal views were not unacceptable in a light-hearted talk show - the provisions governing personal view programmes did not apply to a light-hearted talk show - complaint <u>unsubstantiated</u>
<i>Sex Topic</i>			
Crazy & Happy	1	- the host used a news item to talk about the sex life of women	- light-hearted talk show (10:00am-1:00pm) - the hosts referred to the Ministry of Agriculture's survey

<p>(瘋Show快活人)</p> <p>RTHK Radio 2 10.2.2010</p>		<p>living in the rural areas of the Mainland</p>	<p>report that 20 million women living in the rural areas were living as if in widowhood because their husbands had left home to work in the cities, and recounted an incident in which a woman had to resort to having sex with a dog. There was no elaborations on the incident</p> <ul style="list-style-type: none"> - though carrying mild sexual innuendoes, the concerned discussion was not unacceptable for broadcast at the scheduled time not targeting children - complaint <u>unsubstantiated</u>
<p>Crazy and Happy (瘋Show快活人)</p> <p>RTHK Radio 2 20.5.2010</p>	<p>1</p>	<ul style="list-style-type: none"> - the hosts used a news item about a Mainland woman removing her pants and urinating in public to talk about sex 	<ul style="list-style-type: none"> - light-hearted talk show broadcast at 10:00am – 1:00pm - chatting about a news item about the ugliest behaviour of the Chinese being uploaded on the internet during the time of the World Expo in Shanghai, the hosts cited and joked about the alleged case - there was nothing unacceptable for broadcast in a programme not targeting children - complaint <u>unsubstantiated</u>
<p><i>Superstition & Indirect Advertising</i></p>			
<p>Gimme 5</p> <p>RTHK Radio 2 20.8.2010</p>	<p>1</p>	<ul style="list-style-type: none"> - the theme on developing intuition and the interview of a spiritual healer promoted harmful superstition and amounted to advertising for the healer's business 	<ul style="list-style-type: none"> - a light-hearted talk show for youth broadcast at 5:00pm – 7:00pm with different themes every day - in the segment about trying new matters, a spiritual healer-cum-tarot fortune teller was interviewed to discuss why he gave up fortune telling and taught people to develop their intuition and rejuvenate their confidence. He also talked about past lives and how karma affected one's character - the hosts concluded that intuition could be used as a reference. A hostess stressed that it was harmful to be obsessed with anything - there was no promotion of harmful superstition or any mention about the interviewee's commercial information, not amounting to indirect advertising - complaint <u>unsubstantiated</u>

Impartiality			
News (新聞報道) RTHK Radio 2 19.6.2010	1	- the complainant alleged without details that the news report about political reform was partial	- in the news item concerned, it was reported that the Chief Executive (CE), after attending a rally organized by the Alliance for Constitutional Development to support the government's reform package, remarked that the Democratic Party's proposed amendment to the government's political reform was rich in democratic elements - the report included an excerpt of the CE's speech, saying that he was still meeting with different political parties to lobby for the 40 votes it needed in the Legislative Council for the package to be passed - it was also reported that some rally participants did not know what the constitutional reform was about and they took part in the rally just for the cheap seafood meal - there was no evidence that the factual report was partial - complaint <u>unsubstantiated</u>
Smoking Scenes			
Rooms To Let (有房出租) RTHK (TVB Jade) 2.11.2010	1	- the complainant alleged without citing any specific episode that a character always smoked, the portrayal of which was unnecessary, unsuitable for broadcast during prime time and exerted a bad influence on youth	- situation drama broadcast at the family viewing hours (7:00pm – 7:30pm) - spot check of the episode on 2 November (the date before the complaint was lodged) revealed that the concerned character held a tobacco pipe in his hand or mouth on different occasions. No actual smoking act was found - the personal gesture was for characterization purpose, not unacceptable for broadcast - complaint <u>unsubstantiated</u>
Denigration			
Crazy And Happy (瘋Show 快活人) RTHK Radio 2 14.7.2010	1	- the hosts denigrated a television programme "Showers Of Blessing" (恩雨之聲) and Christian belief with inappropriate remarks and denied the possibility of creationism one-sidedly	- light-hearted talk show broadcast at 10:00am – 1:00pm - when chatting about the news concerning the experiment that proved hens had existed before eggs, a hostess remarked that she would talk from a religious point of view and everything was created by God. A host then remarked that other people might say that they were hosting "Showers Of Blessing" and he went on to say that they could talk about

		- the hosts should not use religion as a laughing stock	- different religions which were equal - the light-hearted remarks made in passing were not about creationism or Christianity, nor were they denigrating to Christian belief - complaint <u>unsubstantiated</u>
--	--	---	--

C. Complaints dealt with by the Television and Entertainment Licensing Authority falling outside Section 11(1) of the Broadcasting Authority Ordinance

<i>Accuracy in Magazine Programme/Talk Show</i>			
Happy Daily (開心日報) RTHK Radio 1 22.9.2010	1	- the complainant alleged that in the light-hearted magazine programme cum talk show, the hostess' remark that a TVB executive was prosecuted for perverting the course of justice departed from truth	
<i>Age-disparate Relationship</i>			
One Minute Reading (一分鐘閱讀) RTHK Radio 1 3.10.2010	1	- the complainant alleged that the programme advocated age-disparate relationship	
<i>Choice of Expression</i>			
Time Check CR, Metro & RTHK Radio	1	- the complainant alleged that the reference to the 0000 hour of the day should be "凌晨零時" or "午夜 12 時" and not "凌晨 12 時"	
News at One RTHK Radio 3 22.9.2010	1	- the complainant alleged and considered it inappropriate to use the term "threaten" instead of "warn" in the report about Premier Wen Jiabao's demand for Japan's unconditional release of a Mainland captain	
<i>Dissatisfied with Artiste's Appearance</i>			
Various Programmes All TV Stations	1	- the complainant was dissatisfied with the frequent appearance of an artiste	

<i>Personal Attack</i>		
Happy Daily (開心日報) RTHK Radio 1 21.9.2010	1	- the complainant was dissatisfied that the hosts' remarks on people with body odour, alleging that they amounted to personal attack
Morning Suite (晨光第一線) RTHK Radio 2 30.11 & 7.12.2010	1	- the complainant alleged and was dissatisfied with the host's remarks about a television station's zero ratings and the large amount of capital invested in it, and considered the remarks unfair and amounting to personal attack
<i>Programme Title</i>		
Various Programmes Various Stations	1	- the complainant alleged that programme titles adapted from idioms but with words replaced by homonyms distorted the original meaning of the idiom and had an adverse influence on language and culture
<i>Accuracy in Infotainment Programme</i>		
Ordinary Done Seriously (尋常事認真做) RTHK Radio 2 14.8.2010	1	- the complainant alleged and was dissatisfied that in the infotainment programme, the host's remark about a murder case was inaccurate
<i>Disrespect</i>		
Made In Hong Kong (Made In Hong Kong 李志剛)	1	- the complainant alleged that the host was disrespectful to Japanese artistes and mispronounced their names intentionally
RTHK Radio 2 13.7.2010		
<i>Editorial Decision</i>		

City Forum (城市論壇) RTHK (TVB Jade) 17.10.2010	1	- the complainant suspected that the camera man deliberately shot the programme without showing the opposition banners, and alleged that the host was biased against a floor audience by not letting him speak
Host's Remarks		
Adwiser (精靈一點) RTHK Radio 1	1	- the complainant alleged that the host's offer to settle troubles for listeners showed off his status and denigrated others
Crazy and Happy (瘋Show快活人) RTHK Radio 2 29.7.2010	1	- the complainant alleged that the host's remarks about stitching up a pregnant woman's anus during childbirth in Shenzhen by a nurse who was disgruntled over the small amount of service charge was exaggerating
Happy Daily (開心日報) RTHK Radio 1 5.11.2010	1	- the complainant was dissatisfied with the host's remark that people could take part in the boycott against a fast food chain by requesting water without buying food there
Insinuation		
月夜樂逍遙 & Keep You Company (輕談淺唱不夜天) RTHK Putonghua 8.11.2010	1	- the complainant alleged that the programmes contained insinuating remarks against her and songs broadcast irritated her
Programme Editing		

City Forum (城市論壇) RTHK (TVB Jade) 31.10.2010	1	- the complainant alleged and was dissatisfied that the programme was not broadcast in full
Constant Screening of Station Logo		
Screening of Station Logo All TV Stations	2	- the complainants alleged that the constant screening of station logo in the same position on screen was annoying, damaging to TV screen and affected viewing pleasure
Staff Manner		
Staff Manner RTHK 21.11.2010	1	- the complainant alleged and was dissatisfied that a staff member in the News Department was impolite in talking with a caller
Web Broadcast		
Fresh Morning (清晨爽利) RTHK Radio 1 Every Tuesday	1	- the complainant alleged and was dissatisfied that the Tuesday feature on health issues was sometimes not available on the Internet

RTHK
February 2011