

Updates on Complaints¹
(Position as at 6.2.2012)

A. Complaints dealt with by the Broadcasting Authority Complaints Committee and considered by the Broadcasting Authority covering the period from October to December 2011

Title	No. of Complaints	Substance of Complaint	Decision
Television Programme "Headliner" (頭條新聞) RTHK (TVB Jade) 8 July 2011	1	- A member of the public complained about the captioned television programme. The substance of the complaint was that the hosts made insinuating remarks: "由老鼠籠變成美麗而芬芳的立法會議員" (from a mouse cage turn into a beautiful and fragrant Legislative Councillor), "據聞有人質疑她的中國人民大學法學博士資格" (heard that some people has doubt on her qualification as a holder of a doctorate degree in law from the Renmin University of China) and "她完全吃透中國法治的精髓：領導話合法就合法，領導話犯法就犯法" (she has completely grasped the essence of China's law: if the boss says it is legal, then it is legal; if the boss says it is illegal, then it is illegal) which were directed at a Legislative Councillor. The complainant alleged that the remarks were untrue, cast doubts on the legislator's qualification as a holder	- The BA noted that the programme under complaint was a light-hearted PVP on current affairs that reviews the major news and events each week and pokes fun at political or public figures with a satirical and critical approach; - the episode under complaint began with a skit about the changing stance of some legislators on the replacement mechanism. Two actors in costume made the allegedly insulting remarks; - the programme did not identify the name directly; and - regarding the query on the Legislative Councillor's qualification, RTHK had made it clear that it was just a rumour. - The BA considered that the use of sarcastic language in a satirical skit as a way of criticising political figures was common and would unlikely be taken seriously by the audience; - the query on the legislator's qualification was delivered in a satirical manner and not presented as a fact. It was a fairly common practice for programme hosts of PVPs and talk shows to make reference to some hearsay when hosting the programmes. Given the nature of PVPs, the BA considered that the mild insinuation was

¹ Content of this paper is extracted from the homepage of the Broadcasting Authority: <http://www.hkba.hk/en/complaints/archives.html>.

		of a doctorate degree in law from a university in China, and seriously damaged her reputation and her as a professional. The complainant further alleged that RTHK knew that its questioning of the legislator's qualification was groundless and yet RTHK still made a malicious personal attack against her and gave untrue and misleading information to viewers and that such act amounted to libel.	<ul style="list-style-type: none"> - not unacceptable; and - the allegation of libel was outside the jurisdiction of the BA. - The BA considered the complaint unsubstantiated and decided that no further action should be taken against RTHK.
--	--	--	--

B. Complaints dealt with by the Television and Entertainment Licensing Authority falling under Section 11(1) of the Broadcasting Authority Ordinance² covering the period from September to December 2011

Title	No. of Complaints	Substance of Complaint	Decision
<i>Accuracy</i>			
News Bulletin (午間新聞天地) RTHK Radio 1 28.10.2011	1	<ul style="list-style-type: none"> - a female reporter mispronounced the name of the tennis player Li Na (“李娜”) as “李羅”. Though she subsequently corrected the mistake, the report was inaccurate 	<ul style="list-style-type: none"> - a reporter pronounced the name of Li Na as “李挪” (lei5 no4) and immediately corrected the pronunciation as “李拿” (lei5 naa4) - according to the dictionary, both “拿” (naa4) and “挪” (no4) are correct pronunciation of the word “娜” in Cantonese - listeners’ comprehension of the news item would not be affected - complaint <u>unsubstantiated</u>

² Section 11(1) of Broadcasting Authority Ordinance (Cap 391) provides that BA shall refer to the Complaints Committee complaints about contravention of the said Ordinance, Broadcasting Ordinance (Cap 562), Part III A of Telecommunication Ordinance (Cap 106), terms or conditions of a licence or Code of Practice.

Title	No. of Complaints	Substance of Complaint	Decision
<p>News Bulletin (午間新聞天地)</p> <p>RTHK Radio 1 1.11.2011</p>	1	<ul style="list-style-type: none"> - a female reporter inaccurately uttered the word “機” when reporting a piece of news - 女報道員在報道一則新聞時，不準確地說出“機”字 	<ul style="list-style-type: none"> - on reporting the news about an earthquake in Xinjiang (新疆), a female reporter erroneously reported the third-class emergency response (三級應急響應) initiated by China Earthquake Administration (中國地震局) as “三級應急機” and she immediately corrected the mistake - listeners’ comprehension of the news item would not be affected - complaint <u>unsubstantiated</u>
<i>Accuracy and Misleading</i>			
<p>Hong Kong Connection (鏗鏘集)</p> <p>RTHK (TVB Jade) 27.6.2011</p>	1	<ul style="list-style-type: none"> - it was inaccurate and misleading for a person from the owner’s corporation of a building to say that illegal structures on the terrace obstructed maintenance works like changing pipes. The complainant alleged that the owners’ corporation had no right to use or access to such terrace or external wall without the owner’s permission - the remark of a representative of the Hong Kong Institute of Surveyors (HKIS) that the legal requirement for the width of corridor was 1.5m was misleading as there were different requirements for different buildings 	<ul style="list-style-type: none"> - current affairs programme. The episode concerned was about the problems of illegal structures in Hong Kong - a person from the owners’ corporation mentioned that they had difficulties in carrying out maintenance work because of the illegal structures on the terraces. He did not say that the owners’ corporation had the right to use or access to any terrace without the owner’s permission - the representative of the HKIS remarked that from the point of fire safety, the general requirement for the width of a public corridor was 1.5m. He measured a corridor in a building for use of three sub-divided units and found out its width was only about 78cm. He did not say that the width of 1.5m was required by the law and to all types of building - viewers in general would not find the above remarks inaccurate or misleading - complaint <u>unsubstantiated</u>

Title	No. of Complaints	Substance of Complaint	Decision
<i>Discrimination</i>			
Promo for “Happy Daily” (“開心日報”宣傳聲帶) RTHK Radio 1 23 – 25.11.2011	1	<ul style="list-style-type: none"> - the lyrics of a song broadcast in the promo discriminated against senior citizens and the grassroots 	<ul style="list-style-type: none"> - promo for a light-hearted talk show - a host comically sang a song containing the lyrics “十個阿太，九個係老，明明扮蟹，佢就狂吠；想討好佢，摸清家底，一味靠撞，扮晒矜貴” (Nine out of ten married women are old. While obviously pretending, they bark madly. If one wants to please them and find out their family property, he needs to keep on guessing and pretend to be noble.) - though unrefined, listeners in general would not take the comical lyrics seriously or consider them discriminating against senior citizens or the grassroots - complaint <u>unsubstantiated</u>
<i>Illegal Act</i>			
Morning Suite (晨光第一線) RTHK Radio 2 11.10.2011	1	<ul style="list-style-type: none"> - when discussing a model who was suspected of taking \$600 left by another person at an automatic teller machine (ATM), a host remarked that one should cover his face when stealing money from an ATM and should never return to the ATM. The remark encouraged illegal act 	<ul style="list-style-type: none"> - light-hearted talk show - in a stand-up comedy segment, a host who played an agent (經理人) said that the model was ignorant (唔識嘢) and that a knowledgeable person should be aware of the bank’s security camera and therefore he would cover his face on stealing money from an ATM and never use that ATM again - listeners in general would not take the plot in the stand-up comedy seriously or consider it encouraging illegal act - complaint <u>unsubstantiated</u>

Title	No. of Complaints	Substance of Complaint	Decision
<i>Inappropriate Remarks</i>			
<p>Headliner (頭條新聞)</p> <p>RTHK (ATV Home) 21.10.2011</p>	<p>1</p>	<p>– a host’s joking remarks about a little girl being crashed by two cars in Foshan were disgraceful and cold-blooded, and that the station should not support such a presentation style</p>	<p>– personal view programme (PVP) on political and social issues broadcast during the family viewing hours (7:00pm – 7:30pm)</p> <p>– at the beginning of the programme, footage of the alleged accident and remarks of a spokesman of the hospital, interviews with the girl’s mother, witnesses to the accident and a driver hitting the little girl were intercut with newspaper headlines and critics of several TV programmes criticising the cold-blooded behaviour of the pedestrians who had left the girl dying on the road. In the subsequent satirical skit, the hosts impersonated as an empress and an eunuch to further satirise the pedestrians’ cold-blooded behaviour and compared it with some local policies and politicians</p> <p>– the hosts’ remarks in the skit were satirical in nature and clearly identified as personal views, which would unlikely be taken seriously or considered unacceptable for broadcast in a PVP</p> <p>– complaint <u>unsubstantiated</u></p>

Title	No. of Complaints	Substance of Complaint	Decision
<i>Inappropriate Remarks and Language</i>			
Happy Daily (開心日報) RTHK Radio 1 26.10.2011	1	<ul style="list-style-type: none"> - on talking about the decision of an university's vice chancellor to quit, a host remarked that the vice chancellor died in the hands of public relations (“死在公關手上”). The remark was inappropriate - the complainant alleged without citing specific broadcast date that in an episode broadcast a few days before 26.10.2011, a host uttered the expression “香” to mean death which was crude and like triad expression 	<ul style="list-style-type: none"> - light-hearted talk show (10:20am – 12:00 noon) - a host remarked that as the vice chancellor was a scholar, he was not good at dealing with public relation shows like the visit by Vice-Premier Li to the university and he considered the vice chancellor's quitting his post a death due to a public relation show (“今次係死於一個公關騷”). The expression, though unrefined, was not unacceptable for broadcast - regarding the alleged expression “香”, the complainant did not specify the broadcast date of the programme concerned. Under the circumstances, it was difficult to identify the content under complaint and carry out further investigation - complaint <u>unsubstantiated</u>
<i>Indecency</i>			
Happy Daily (開心日報) RTHK Radio 1 30.9.2011	1	<ul style="list-style-type: none"> - the remark that a eunuch's body did not have hard stuff was indecent 	<ul style="list-style-type: none"> - light-hearted talk show (10:20am – 12:00 noon) - a host remarked that “公公身上面唯一一樣嘢冇嘅呢，就係硬嘅嘢” (the only stuff that a eunuch's body does not have is hard stuff) - though carrying sexual connotations, listeners in general would not consider the remark indecent or unacceptable for broadcast in a programme not targeting children - complaint <u>unsubstantiated</u>

Title	No. of Complaints	Substance of Complaint	Decision
<i>Misleading</i>			
<p>Talkabout (千禧年代)</p> <p>RTHK Radio 1 10.11.2011</p>	1	<ul style="list-style-type: none"> - a host remarked that the majority of the additional voters in the District Council election were the middle class. The remark was misleading 	<ul style="list-style-type: none"> - personal view programme (PVP) - when discussing the defeats suffered by a pan-democratic party in the District Council election, the host remarked that the party's stance on the foreign domestic helpers' right of abode issue might have prompted more middle-class voters to vote for the pro-establishment camp rather than the pan-democracy camp - the remarks were clearly identified as the host's personal opinions, which were unlikely to be considered misleading or unacceptable for broadcast in a PVP - complaint <u>unsubstantiated</u>
<i>Accuracy</i>			
<p>Hong Kong Today (晚間新聞天地)</p> <p>RTHK Radio 1 1.7.2011</p>	1	<ul style="list-style-type: none"> - at 10:00pm – 11:00pm, the RTHK Radio's report about the number of participants of a celebration gala held by a political party in the morning of 1 July being 1,000 was incorrect - an interviewee's remarks that the government was wrong and he would participate in the anti-government march later in the afternoon were irrelevant to the report and would incite people to join the anti-government march 	<ul style="list-style-type: none"> - spot check of the news programme "Hong Kong Today" on RTHK Radio 1 at 10:14 pm revealed that there was a news item about the Carnival of Celebrations of 14th Anniversary of Reunification of Hong Kong to China (各界慶回歸14周年嘉年華) organised by the Hong Kong Celebrations Association (香港各界慶典委員會), in which around 1,000 people had participated. There were also interviews with a woman and a young man. The woman remarked that she joined the carnival with her daughter in order to let her daughter know that Hong Kong was part of China, whereas the young man remarked that the government would do nothing if "you" did not participate in any protest

Title	No. of Complaints	Substance of Complaint	Decision
			<ul style="list-style-type: none"> - no official report on the number of participants could be found. RTHK submitted that the figure reported in the news item was based on the observation of the reporter, and provided evidence that the same figure was widely reported in other media. There was no evidence that RTHK had not made reasonable efforts to ensure the accuracy of the factual contents of the news item concerned - the different views of the public were not unacceptable for broadcast in a news item - complaint <u>unsubstantiated</u>
<p>Traffic News (交通消息)</p> <p>RTHK Radio 1 6.10.2011</p>	1	<ul style="list-style-type: none"> - the report that there was a fire in Lai Tak Tsuen (勵德邨) on Tai Hang Road was inaccurate as the fire took place at Tai Hang Road No.4-6 which was one kilometre away from Lai Tak Tsuen 	<ul style="list-style-type: none"> - a hostess reported that due to a fire incident, the section of Tai Hang Road nearby Lai Tak Tsuen was converted to one-lane two-way traffic. She did not say that the fire took place in Lai Tak Tsuen - complaint <u>unsubstantiated</u>
<i>Accuracy and Impartiality</i>			
<p>Open Line Open View (自由風自由 Phone)</p> <p>RTHK Radio 1 30.9.2011</p>	1	<ul style="list-style-type: none"> - a host distorted the provisions in Schedule 1 to the Immigration Ordinance (Cap. 115) (IO) and his remarks about the Director of Immigration (the Director) were partial 	<ul style="list-style-type: none"> - personal view programme (PVP) - in a discussion about the Court's judgment that domestic helpers should be treated as ordinarily residents in Hong Kong and be allowed to apply for right of abode, the host invited the views of a scholar in law on the provisions under Schedule 1 to the IO requiring a person applying for right of abode to furnish information to satisfy the Director that the person had taken Hong Kong as his place of permanent residence. The scholar replied that the Director could

Title	No. of Complaints	Substance of Complaint	Decision
			<p>pursuant to the IO reject an application if he was not satisfied that the applicant had taken Hong Kong as his place of permanent residence and the Court's judgment should not affect the Director's discretion. Nonetheless, the hostess considered that the Court's judgment lowered the barrier of applying for right of abode and a decision of the Director to reject domestic helpers' applications would give rise to legal challenges</p> <ul style="list-style-type: none"> - it was unlikely that the hosts' discussion with the scholar in law about the provisions under the IO would be considered inaccurate - the programme covered different views about the impacts of the Court's judgment. All remarks were clearly identified as personal views, not unacceptable for broadcast in a PVP - complaint <u>unsubstantiated</u>
<i>Denigration</i>			
<p>Happy Daily (開心日報)</p> <p>RTHK Radio 1 4.10.2011</p>	1	<ul style="list-style-type: none"> - the hosts' use of the expression "和番" (to make peace with the barbarians by marriage) to describe three female artistes' marriages with foreigners amounted to denigration 	<ul style="list-style-type: none"> - light-hearted talk show (10:20 am – 12:00 noon) - the hosts uttered the expression to liken the female artistes to women in ancient China like Wang Zhao Jun (王昭君), who were married off to barbarian chieftains in order to make peace, and jokingly remarked that all women married off to foreigners were beautiful - listeners in general would not take the hosts' remarks in a light-hearted talk show seriously or consider them denigrating foreigners - complaint <u>unsubstantiated</u>

Title	No. of Complaints	Substance of Complaint	Decision
<i>Disgusting Material & Indecency</i>			
Home Sweet Home (甜心家族) RTHK Radio 2 5.10.2011	1	<ul style="list-style-type: none"> - a hostess' remarks about how she dealt with her first period and that she did not wear bra at home were disgusting and indecent 	<ul style="list-style-type: none"> - the alleged remarks were not found at the specified date and time - complaint <u>unsubstantiated</u>
<i>Homosexuality & Bad Influence on Children and Youth</i>			
Made in Hong Kong (Made in Hong Kong 李志剛) & Gimme 5 Mondays to Fridays & We are Family (自己人) Saturdays RTHK Radio 2	1	<ul style="list-style-type: none"> - the complainant alleged without citing specific broadcast date that an interview with a female singer in the programme "Made in Hong Kong" promoted homosexuality and exerted a bad influence on children and youth - the complainant also considered that the programmes "Made in Hong Kong" and "We are Family" broadcast too many contents about homosexuality and that an interview with homosexuals in the programme "Gimme 5" was unnecessary 	<ul style="list-style-type: none"> - a spot check of "Made in Hong Kong" on 20 October 2011 (the date the complaint was lodged) was conducted. The alleged content was not found - complaint <u>unsubstantiated</u> - the allegation on choice of programme materials was outside section 11(1) of the Broadcasting Authority Ordinance
<i>Illegal Act</i>			
Morning Suite (晨光第一線) RTHK Radio 2 26.9.2011	1	<ul style="list-style-type: none"> - a host's remark that he would by all means have his cremated ashes scattered in RTHK promoted illegal act 	<ul style="list-style-type: none"> - light-hearted talk show - in a stand-up comedy segment, a host recounted a RTHK programme host's wish to have his cremated ashes brought back to RTHK and asked how to deposit ashes of the deceased in RTHK. Another host replied that since RTHK did not have many ashes, one could put the ashes in a pepper container

Title	No. of Complaints	Substance of Complaint	Decision
			<ul style="list-style-type: none"> - listeners in general would not take the remarks in the stand-up comedy segment seriously or consider them promoting illegal act - complaint <u>unsubstantiated</u>
<i>Impartiality</i>			
<p>Morning Suite (晨光第一線)</p> <p>RTHK Radio 2 Mondays to Fridays</p>	1	<ul style="list-style-type: none"> - the complainant alleged without citing specific broadcast date that a host's remarks were biased towards political parties of the pan-democracy camp 	<ul style="list-style-type: none"> - a spot check of the programme broadcast on 19 October 2011 (the date just before the complaint was lodged) revealed that there was mention of the pan-democracy camp when the hosts read out excerpts of newspaper editorials regarding a businessman's political donations (政治捐款) - it was unlikely that the content covering editorials of different newspapers would be considered partial - complaint <u>unsubstantiated</u>
<i>Indecency & Bad Influence on Children</i>			
<p>Lassies and Nerds (中女宅男殺很大)</p> <p>RTHK Radio 2 25.9.2011</p>	1	<ul style="list-style-type: none"> - the hostess' remarks were indecent, and her laughter was lascivious and grating - the host was lewd and made provocative remarks - the matchmaking segment was disgusting and exerted a bad influence on children 	<ul style="list-style-type: none"> - light-hearted talk show broadcast on Sundays (2:00 pm – 4:00 pm) - the hosts recounted the comments of their colleague on the hostess' sexy voice and laughter. The hostess was amused and jokingly uttered some sounds in response. Though carrying mild sexual innuendoes, their jocular remarks were not indecent - the host and hostess chatted with phone-in callers on topics such as relationships between lovers, changing lovers and some entertainment news - callers to the matchmaking segment introduced themselves and talked about what they expected about the character of an ideal lover. The contents were

Title	No. of Complaints	Substance of Complaint	Decision
			<ul style="list-style-type: none"> – unlikely to be considered disgusting or unacceptable for broadcast in a programme not specifically targeting children – complaint <u>unsubstantiated</u>
<i>Insult and Discrimination</i>			
Crazy and Happy (瘋 Show 快活人) RTHK Radio 2 8.7.2011	1	<ul style="list-style-type: none"> – the repeated use of the expressions "阿差" (Ah Cha) and "有個阿差巴基斯坦人" (there is an Ah Cha Pakistani) amounted to insult and racial discrimination 	<ul style="list-style-type: none"> – the alleged remarks were not found at the specified date and time – complaint <u>unsubstantiated</u>
<i>Insult & Personal Attack</i>			
Morning Suite (晨光第一線) RTHK Radio 2 3.10.2011	1	<ul style="list-style-type: none"> – the host's references to a government official as "D9", "做狗" and "係狗" were insulting, inappropriate, unprofessional and amounted to personal attack, and the mitigating remarks by another host about the official's love for animals and his leading role in animal welfare were ambiguous and unprofessional 	<ul style="list-style-type: none"> – light-hearted talk show – when chatting about the appointment of the Chief Secretary for Administration, a host remarked that the concerned official was no longer "D9" (Point 9 of the Directorate Pay Scale) and that he might have a new nickname "司9" as he was appointed as the Chief Secretary for a term of nine months – another host later remarked that the official was a well-known lover of pets, in particular dogs, and that he might consider taking a leading role in welfare works for dogs after he retired (為狗隻謀幸福，喺狗隻世界裡面做司長) – the concerned remarks of the hosts did not amount to an insult – complaint <u>unsubstantiated</u> <p>the allegations on personal attack and the hosts' professionalism were outside section 11(1) of the</p>

Title	No. of Complaints	Substance of Complaint	Decision
			Broadcasting Authority Ordinance
<i>Language</i>			
<p>Interesting Moment (有趣空間)</p> <p>RTHK Radio 5 25.9.2011</p>	1	<p>– the lyrics " '冷返屋企"(crawling back home) and"發我老脾"(mad with me) of a song broadcast in the programme was crude and exerted a bad influence on youth</p>	<p>– the lyrics, though unrefined, was not offensive or unacceptable for broadcast</p> <p>– complaint <u>unsubstantiated</u></p>
<p>Morning Suite (晨光第一線)</p> <p>RTHK Radio 2 28.9.2011</p>	1	<p>– the expression "吹你唔脹，搵你唔長" (I cannot inflate you, nor stretch you) uttered by a host was crude and offensive</p>	<p>– light-hearted talk show</p> <p>– a host uttered the expression when recalling a rhyming song (順口溜) in his childhood. Another host said that the expression was the second part of a two-part allegorical saying (歇後語) for the phrase "漏氣橡皮波" (a leaking rubber ball) and could be used to describe lazy persons</p> <p>– the expression, though unrefined, was not downright offensive or unacceptable for broadcast in context</p> <p>– complaint <u>unsubstantiated</u></p>
<p>Morning Suite (晨光第一線)</p> <p>RTHK Radio 2 5.10.2011</p>	1	<p>– the expression "你阿媽大減價" (Your mum is on sale) was inappropriate</p>	<p>– when chatting about a movie in the 1980s, a host uttered lyrics of a song in the movie containing the alleged expression</p> <p>– the expression, though unrefined, was not downright offensive or unacceptable for broadcast</p> <p>– complaint <u>unsubstantiated</u></p>
<i>Pornography</i>			
<p>Yes We Can (我得你都得)</p>	1	<p>– the programme was pornographic and obscene. A medical professor abused his position as a doctor and incited</p>	<p>– late night talk show broadcast from midnight to 2:00 am</p> <p>– a segment labeled as "談情說性系列" was found after</p>

Title	No. of Complaints	Substance of Complaint	Decision
RTHK Radio 1 12.3.2011		<p>young people and adults to have sex in the name of sex education. He encouraged young people to kiss, caress the breasts and lower part in the MTR. He also claimed that masturbating and making love were normal. His remarks were explicit, disgusting, misleading and immoral</p> <p>– the hosts were disgusting as they were excited at and echoed the doctor's remarks</p>	<p>1:00 am. A psychiatrist talked about how young lovers and their parents should deal with intimate behaviour and sex. He remarked that children around ten would be curious about sex and parents should tell them it was normal for lovers to have intimate behaviour. He gave the example that children might see lovers embracing each other in the MTR and they might have more intimate behaviour such as caressing each other's breasts or lower part. He emphasized that it should not be done in public places</p> <p>– when talking about what young people should know, the psychiatrist remarked that young lovers should not have intimate behaviour if they were not sure that they were ready. And a man should not do it when being declined and respect was very important. He also said that lovers should avoid being filmed</p> <p>– the psychiatrist also talked about how to use condom as this topic was not included in the sex education in school and parents could teach at home. He stressed that the use of condom was not just for birth control but also to avoid disease</p> <p>– the psychiatrist's providing guidance for young people and parents on sex education contained nothing pornographic, obscene and would not be considered misleading, disgusting or unacceptable for broadcast in a late night programme targeting mature listeners</p> <p>– complaint <u>unsubstantiated</u></p>

Title	No. of Complaints	Substance of Complaint	Decision
<i>Promotion of Superstition</i>			
<p>Happy Daily (開心日報)</p> <p>RTHK Radio 1 28.9.2011</p>	2	<ul style="list-style-type: none"> - a master in metaphysics (玄學師父) talked about "厭勝術" (a Taoist magic (道術) used during home renovations) and his encounter with spirits appearing in the form of human legs hung from the ceiling of an apartment and the hosts endorsed his remarks. The content promoted superstition - RTHK should not broadcast content on spiritual realm 	<ul style="list-style-type: none"> - light-hearted talk show (10:20 am – 12:00 noon) - the guest remarked that the use of "厭勝術" could reduce the accident rate during home renovations and make the residents prosper and that it included the ritual to pay homage to the four corners (祭四角) when one moved into a new house. He said that the ritual performed when moving into a new house could prevent spirits from entering the house and he once helped a man expel spirits appearing in the form of human legs from his flat - a host questioned the guest's claim that the Taoist magic could affect one's business or academic performance. After the interview, the hostess said that the guest's remark was just an opinion which listeners might consider as a story. There was no promotion of belief in harmful superstition - complaints <u>unsubstantiated</u> - the allegation concerning choice of programme material was outside section 11(1) of the Broadcasting Authority Ordinance
<i>Denigrating</i>			
<p>Pentaprism (左右紅藍綠)</p> <p>RTHK (TVB Jade) 6.9.2011</p>	1	<ul style="list-style-type: none"> - when referring to the security measures taken during the Chinese Vice Premier's visit to Hong Kong , the commentator's remark that the Hong Kong police was similar to those in the mainland (香港警察公安化) denigrated the Hong Kong police 	<ul style="list-style-type: none"> - a personal view programme (PVP) on current affairs - the alleged remark found the commentator remarked that the security measures taken during Margaret Thatcher's visit in 1982 were tight without being disruptive and people could get close to her, that the security measures taken during the Chinese Vice Premier's visit closed the whole campus

Title	No. of Complaints	Substance of Complaint	Decision
		and distorted the truth	<p>of the University of Hong Kong and deployed over 2,000 policemen to the campus, and that the security measures were taken to protect face instead of safety, which the mainland police used to do it</p> <ul style="list-style-type: none"> - the concerned remark was clearly identified as personal views, not unacceptable for broadcast in a PVP - there was no evidence that the factual information on the security measures, which was widely reported in other media, was inaccurate. The remarks of the commentator's personal views would unlikely be considered denigrating to any group or person - complaint <u>unsubstantiated</u>
<i>Fair Trial</i>			
<p>Made in Hong Kong (Made in Hong Kong 李志剛)</p> <p>RTHK Radio 2 26.8.2011</p>	1	<ul style="list-style-type: none"> - in discussing reports about a singer's agent who was suspected of stealing microphones in a studio, the hosts doubted the agent's explanation that he borrowed the microphones instead of stealing. The hosts' remarks would prejudice a fair trial 	<ul style="list-style-type: none"> - lighted-hearted talk show broadcast at 1:00 pm – 3:00 pm - while the hosts raised questions about the way in which the agent took away the microphones and his purpose of borrowing the microphones, they clearly mentioned the singer's account that he witnessed the borrowing of the microphones by the agent. They did not make pre-judgement of whether the agent was guilty or not - it was unlikely that the hosts' remarks would have the effect of prejudicing a fair trial - complaint <u>unsubstantiated</u>
<i>Illegal Act</i>			
<p>Happy Daily (開心日報)</p>	1	<ul style="list-style-type: none"> - a guest shared his experience of buying tickets from scalpers (買黃牛票) and remarked that listeners might 	<ul style="list-style-type: none"> - light-hearted talk show broadcast at 10:20 am – 12:00 noon - the guest recounted his attempt to buy Premier League

Title	No. of Complaints	Substance of Complaint	Decision
RTHK Radio 1 23.8.2011		follow suit. His remarks promoted illegal act	<p>ticket from scalpers outside the stadium before the match began. He remarked that it was difficult to find a scalper due to the presence of policemen and that a policeman told him that though it was not illegal to buy tickets from scalpers, the police would arrest the scalper selling tickets to him and confiscate the tickets. In the end, he luckily met a man who sold a ticket to him at a charge lower than the ticket price. The guest concluded that he did not recommend buying tickets from scalpers in advance as the scalpers might not be trustworthy and listeners might consider trying their luck outside the stadium</p> <ul style="list-style-type: none"> - there was no endorsement of ticket scalping. It was unlikely that the remarks would amount to encouragement of illegal act - complaint <u>unsubstantiated</u>
Crazy and Happy (瘋 Show 快活人) RTHK Radio 2 15.9.2011	1	<ul style="list-style-type: none"> - when discussing a group of teenagers alleged to have set fire to buses and posted pictures of alight buses on social networking site, a host remarked that net surfers supporting the bus arson did not contravene the laws. His remarks promoted illegal act 	<ul style="list-style-type: none"> - light-hearted talk show - the host said that net surfers giving a "like" ("讚") to the pictures of burning buses posted on the social networking site should not be considered abetting others in arson and therefore they did not contravene the laws. He added that a net surfer might give a "like" to the pictures because he considered the alight buses pitiful. All the hosts clearly expressed their disapproval of bus arson - it was unlikely that the hosts' remarks would encourage illegal act - complaint <u>unsubstantiated</u>

Title	No. of Complaints	Substance of Complaint	Decision
<i>Illegal Act & Bad Influence on Youth</i>			
<p>Headliner (頭條新聞)</p> <p>RTHK (ATV Home) 13.8.2011</p>	1	<ul style="list-style-type: none"> - when commenting on the riot in London, a host's remarks that children should steal with their parents were irresponsible, unacceptable for broadcast at prime time, promoted stealing which was a serious crime and exerted a bad influence on youth 	<ul style="list-style-type: none"> - personal view programme (PVP) on political and social issues broadcast during the family viewing hours (7:00 pm – 7:30 pm) - in a satirical skit, the host impersonated an imperial guard and jokingly remarked that "暴徒之中有一個得7歲嘍咋，都去百貨公司嗰度搶埋一份。佢老豆老母真係無家教啊，睇實佢嘛。7歲咁細，可以搶得幾多啫，梗係爸爸媽媽陪埋一齊去搶嘍嘛" (among the rioters, there was a 7-year-old boy who robbed a department store. Something went wrong with his upbringing and his parents should supervise him. He was just seven and couldn't get much. His parents should accompany him and rob together), intercutting with the riot footage, to satirise the wrongdoings of the rioters - the host's remarks in the skit were satirical in nature, which would unlikely be considered promoting illegal acts, having a bad influence on youths or unacceptable for broadcast in a PVP at the scheduled time - complaint <u>unsubstantiated</u>
<i>Impartiality</i>			
<p>Open Line Open View (自由風自由 Phone)</p> <p>RTHK Radio 1 2.9.2011</p>	1	<ul style="list-style-type: none"> - in response to a caller's comments about a Legislative Councillor's throwing a shirt at a Government official, a host made partial remarks 	<ul style="list-style-type: none"> - the alleged content was not found in the programme - complaint <u>unsubstantiated</u>

Title	No. of Complaints	Substance of Complaint	Decision
<i>Impartiality & Fairness</i>			
<p>LegCo Review (議事論事)</p> <p>RTHK (TVB Jade) 10.3.2011</p>	1	<ul style="list-style-type: none"> - the programme was partial and unfair as it only interviewed the pan-democrats and post-80s 	<ul style="list-style-type: none"> - current affairs programme on LegCo issues - the programme looked at the government's governance by reviewing the incident of the Appropriation Bill being voted down by the LegCo and the anti-Budget protest. There were interviews with a professor, a post-80s protester, a former member of the Central Policy Unit, and a LegCo member from a political party. Footage of government officials giving their speech was also broadcast - the programme had encompassed views from different background - complaint <u>unsubstantiated</u>
<i>Impartiality, Misleading & Bad Influence on Children & Youth</i>			
<p>Hong Kong Connection (鏗鏘集)</p> <p>RTHK (TVB Jade) 29.8.2011</p>	33	<ul style="list-style-type: none"> - the report on the poverty of children without investigating the underlying causes and the street skit played by children were exaggerated, of a bad theme, partial, and biased towards recipients of the Comprehensive Social Security Assistance ("CSSA"), misled viewers especially children that the poor could get and depend on unconditional help from others instead of working and studying hard, exerted a bad influence on children and youth, polarized society and warranted a "PG" (Parental Guidance Recommended) 	<ul style="list-style-type: none"> - documentary on how children living below the poverty line spent their summer holidays, entitled "我的暑假", and broadcast at 7:00pm – 7:30pm - the programme interviewed three children on how they spent their summer holidays, which included joining free English summer courses, using common computers in a community centre, receiving canned food from a food bank, staying in a 80-square-foot home, taking snap shots of some facilities that they could not afford, joining a swimming course organised by the Leisure and Cultural Services Department and a badminton course organised by school, joining a local tour to the airport and a beach organised by social welfare centres, buying oversized uniform, and being offered with a free computer

Title	No. of Complaints	Substance of Complaint	Decision
		classification	<ul style="list-style-type: none"> - in a street skit, the children made interrogative remarks on their daily life problems such as why they wore old clothes and did not have access to the Internet, etc. - the programme gave a factual account of the children living in poverty. It did not encourage the children to become freeloaders or apply for CSSA - it was unlikely that the programme or the street skit would be considered of a bad theme, partial, biased, misleading, warranting a "PG" classification or unacceptable for broadcast in a documentary - complaints <u>unsubstantiated</u>
<i>Indecency</i>			
Crazy and Happy (瘋 Show 快活人) RTHK Radio 2 13.7.2011	1	<ul style="list-style-type: none"> - the hosts' mention of T-shirt bra and parts of human body was indecent and unsuitable for broadcast at the scheduled time as children might be listening to the programme 	<ul style="list-style-type: none"> - light-hearted talk show (10:00 am – 1:00 pm) - when describing photos of alleged female police cadets published in newspapers, the hosts said that a couple of women in the photos just wore a bra without other clothes. A host used the expression "揸乜龍爪手" (dragon claws gripping something) on chatting about a photo in which two uniformed women put their hands in front of the chest of another uniformed woman - the hosts' remarks, though carrying sexual connotation, were not indecent or unacceptable for broadcast in a programme not targeting children - complaint <u>unsubstantiated</u>
<i>Irresponsible Remarks</i>			
Crazy and Happy (瘋 Show 快活人)	1	<ul style="list-style-type: none"> - a host's remark that a candidate speaking foul language outside the examination hall should not be given a 	<ul style="list-style-type: none"> - light-hearted talk show (10:00 am – 1:00 pm) - on talking about reports that a candidate was given a grade penalty for uttering a foul expression outside the

Title	No. of Complaints	Substance of Complaint	Decision
RTHK Radio 2 6.7.2011		grade penalty (降級處分) was partial and had a bad influence on the public	<p>examination hall, the host said that though he disapproved of foul language, he did not understand why a grade penalty was given since the candidate did not utter the expression in the examination hall</p> <ul style="list-style-type: none"> - the host's personal views were not unacceptable in a light-hearted talk show - complaint <u>unsubstantiated</u> - the allegation on impartiality in a talk show was outside section 11(1) of the Broadcasting Authority Ordinance
<i>Language</i>			
Happy Daily (開心日報) RTHK Radio 1 14.6.2011	1	<ul style="list-style-type: none"> - a hostess uttered the crude expression "橋", which exerted a bad influence on children 	<ul style="list-style-type: none"> - light-hearted talk show (10:20 am – 12:00 noon) - when a host provided "殖民地墳場" as an optional answer to the question about the original official name of the Happy Valley Cemetery, a hostess uttered "超" to show her dissatisfaction as the name could be referred to all the cemeteries in Hong Kong during the colonial period - though unrefined, the expression was not downright offensive or unacceptable for broadcast in the programme not targeting children - complaint <u>unsubstantiated</u>
<i>Violence, Fairness and Bad Influence on Youth</i>			
Open Line Open View (自由風自由 Phone) RTHK Radio 1 2.9.2011	2	<ul style="list-style-type: none"> - a host remarked that the police could legally used violence against the protestors but a protestor using violence contravened the laws. His remarks promoted violence, was unfair to the police and exerted a 	<ul style="list-style-type: none"> - personal view programme (PVP) - when talking about news reports that some protestors forced their way into the venue of a public forum, a caller asked why protestors could not use suitable force like the police in order to get an opportunity to express their views. After the call, the host responded that the

Title	No. of Complaints	Substance of Complaint	Decision
		bad influence on youth	<p>police might pursuant to the laws use force in order to maintain public order but it was illegal for the protestors to use force. The hosts clearly expressed their objection to use of violence by the protestors</p> <ul style="list-style-type: none"> - listeners in general would not consider the host's remarks promoting violence, unfair to the police or exerting a bad influence on youth - complaints <u>unsubstantiated</u>
<i>Accuracy</i>			
<p>Free As The Wind (講東講西)</p> <p>RTHK Radio 1 23.5.2011</p>	1	<ul style="list-style-type: none"> - a host's remark that CAI Yuan-pei, the former president of Peking University, was buried in Happy Valley was inaccurate. The complainant was also dissatisfied that such wrong information was available on the programme's archive on RTHK website, alleging that it would have a bad influence on netizens 	<ul style="list-style-type: none"> - personal view programme - alleged remark found during the discussion about national education. The host made correction later in the same edition that CAI Yuan-pei was buried in Aberdeen Chinese Permanent Cemetery - complaint <u>unsubstantiated</u> - the allegation on the programme archive on a radio station's website was outside section 11(1) of the Broadcasting Authority Ordinance
<i>Bad Theme</i>			
<p>Free As The Wind (講東講西)</p> <p>RTHK Radio 1 5.8.2011</p>	1	<ul style="list-style-type: none"> - a primary school student phoned in, saying that compensated dating and buying brand-name goods and ketamine were prevalent among primary school students but the hosts did not correct her immediately. The content conveyed wrong values and was of a bad theme 	<ul style="list-style-type: none"> - personal view programme (11:00 pm – 1:00 am) - a female caller aged around 13 – 14 remarked that a lot of her friends attending primary and secondary schools had sex with others for money. She added that the phenomenon was prevalent and her friends used the money earned to buy brand-name goods and ketamine. A host responded that it was dangerous to buy ketamine - after the call, a host cast doubt on the prevalence of the

Title	No. of Complaints	Substance of Complaint	Decision
			<p>phenomenon as alleged by the female caller. The hosts also remarked that the phenomenon as described by the caller was worrying and parents should be vigilant to prevent their children from being led astray</p> <ul style="list-style-type: none"> - it was unlikely that the content would be considered conveying wrong values or of a bad theme - complaint <u>unsubstantiated</u>
<i>Denigration, Fairness, Accuracy, Impartiality & Undue Prominence</i>			
<p>Smile Family (笑容從家開始)</p> <p>RTHK Radio 5 28.1.2010, 4.3.2010, 27.5.2010, 20.9.2010 & 21.10.2010</p>	1	<ul style="list-style-type: none"> - the complaint was lodged on 3 August 2011 - on 28 January 2010, a psychiatrist repeatedly mentioned "gay lifestyle", a terminology used to justify prejudice against the lesbian, gay, bisexual and transgender (LGBT) people. His remark that sexual orientation could be changed by means of therapies was unfounded as it was widely held that sexual orientation could not be changed - on 4 March 2010, the hostess and the psychiatrist disapproved of homosexual relationship when commenting on a report that a female teacher was alleged to have indecently assaulted a female student. The psychiatrist's remarks that sexual experiences could contribute to the formation of sexual 	<ul style="list-style-type: none"> - personal view programme (PVP) on family education and emotional health - the recordings of the programme broadcast on 28 January 2010, 4 March 2010 and 27 May 2010 were no longer available due to the lapse of time. Under such circumstances, it was not possible to establish evidence that the programme broadcast on these dates was in breach of the BA codes - on 20 September 2010, the psychiatrist remarked that parents should talk with their teenage sons and daughters about homosexuality besides heterosexuality when their children were exploring their sexual orientation and that parents should be open-minded and respect their children's decisions. He considered that parents could discuss with their children about video clips on homosexuality but those movies glorifying homosexuality might not be suitable for the purpose - on 21 October 2010, the psychiatrist talked about means to help children having gender identity disorder (性別認同障礙) recognise their born gender. While the psychiatrist said that children having gender

Title	No. of Complaints	Substance of Complaint	Decision
		<p>preference, that persons needed to have a determined mind to change their sexual preference, that persons having homosexual preference could establish attractiveness to the opposite sex and that the distress relating to homosexuality could be reduced were prejudicial</p> <ul style="list-style-type: none"> - on 27 May 2010, the psychiatrist and two parents were invited as guests. The psychiatrist and the two parents were respectively chairman and members of an association (the Association) which had a mission to help people experiencing distress owing to unwanted "same sex attractions". The psychiatrist's repeated claims about the link between gender conformity and sexual orientation were questionable - on 20 September 2010, the psychiatrist made unfounded comments that sexual orientation could be changed. When suggesting parents discuss homosexual video clips with their children, the psychiatrist remarked that "I am worried that most of the time, such movies are glorifying homosexuality". His remark appeared to imply that homosexuality 	<p>identity disorder had a higher chance of becoming homosexuals, he clearly confirmed that homosexuality was not a mental illness. He further added that though there might be views that gender identity disorder should not be classified as an illness, the hardship suffered by children having gender identity disorder should not be ignored since these children might dislike attending schools due to rejection by their classmates and their difficulty in recognising their born gender might reflect problematic family relationships</p> <ul style="list-style-type: none"> - the remarks in the context would unlikely be considered denigrating, insulting or unfair to the LGBT community - the psychiatrist did not say that sexual orientation could be changed nor that homosexuality was an illness. His expert advice on how to help the youth explore their sexual orientation and recognise their born gender would not be considered inaccurate - all remarks were clearly identified as personal views, not unacceptable in a PVP - there were no mention of the Association in the programme broadcast on 20 September 2010 and 21 October 2010. The hostess mentioned the psychiatrist's name at the beginning of the programme segments. No undue prominence was given to him - complaint <u>unsubstantiated</u>

Title	No. of Complaints	Substance of Complaint	Decision
		<p>was sinister</p> <ul style="list-style-type: none"> - on 21 October 2010, the psychiatrist made questionable remarks about gender identity disorder and that children having the disorder had a higher chance of becoming homosexuals. Notwithstanding the classification of gender identity disorder as a mental disorder, a comprehensive view should be provided due to the sensitivity of the issue - the content denigrated, insulted and was unfair to the LGBT community, the psychiatrist's remarks (including his claims that sexual orientation could be changed and that homosexuality was a problem) were inaccurate and partial and undue prominence was given to the psychiatrist and the Association 	
<i>Discrimination</i>			
<p>Free As The Wind (講東講西)</p> <p>RTHK Radio 1 23.7.2011</p>	1	<ul style="list-style-type: none"> - the hosts' remarks that sexual assault and sexual harassment on women were caused by the victims' clothing and behaviour discriminated against women 	<ul style="list-style-type: none"> - a host remarked that he had earlier taught a class of models tips for avoiding sexual harassment in dinner parties (飯局). On discussing the tips, the hosts remarked that it was important to dress properly in attending dinner parties and wearing sexy attire inappropriately would cause mistaken impression or embarrassment

Title	No. of Complaints	Substance of Complaint	Decision
			<ul style="list-style-type: none"> - it was unlikely that the hosts' remarks about precautions to avoid sexual harassment in the context would be considered discriminating against women - complaint <u>unsubstantiated</u>
<i>Disgusting</i>			
Morning Suite (晨光第一線) RTHK Radio 2 24.6.2011	1	<ul style="list-style-type: none"> - a host's remark "強姦民意" in a stand-up comedy segment was disgusting, uncivilized and exerted a bad influence on young people 	<ul style="list-style-type: none"> - alleged remark not found in the specified stand-up comedy segment - complaint <u>unsubstantiated</u>
<i>Disturbing Remarks</i>			
Crazy and Happy (瘋 Show 快活人) RTHK Radio 2 25.7.2011	1	<ul style="list-style-type: none"> - the hosts discussed the high-speed train accident jokingly and their remarks were disturbing 	<ul style="list-style-type: none"> - the alleged discussion was not found at the specified date and time - complaint <u>unsubstantiated</u>
<i>Fair Trial</i>			
Morning Suite (晨光第一線) RTHK Radio 2 26.7.2011	1	<ul style="list-style-type: none"> - the hosts' remarks about a report that an old man was alleged to have indecently assaulted a census officer would pervert the course of justice 	<ul style="list-style-type: none"> - light-hearted talk show - when discussing the report, the hosts expressed disapproval of the alleged conduct of the old man and speculated why the old man might be tempted - according to legal advice, the hosts' remarks would be unlikely to prejudice a fair trial - complaint <u>unsubstantiated</u>

Title	No. of Complaints	Substance of Complaint	Decision
<i>Impartiality</i>			
LegCo Review (議事論事) RTHK (TVB Jade) 7.7.2011	1	<ul style="list-style-type: none"> - the segment on some protesters blocking the traffic in Central on 1 July 2011 was partial as a scholar speaking in support of the protesters was given more coverage than a driver who was adversely affected by the protest 	<ul style="list-style-type: none"> - current affairs programme on LegCo issues - in the segment concerned, views from different parties including a social movement protestor, an affected citizen, a representative of People Power, the Chief Executive and a scholar were reflected in the programme - the segment had been presented with due impartiality - complaint <u>unsubstantiated</u>
Sik Si Fung RTHK Radio 2 21.08.2011	1	<ul style="list-style-type: none"> - the hosts opposed the security measures taken by the Police during Vice-Premier Li's visit to the University of Hong Kong. Their remarks were partial and would incite social conflicts 	<ul style="list-style-type: none"> - personal view programme (PVP) - while the hosts questioned the necessity of the Police's security arrangements, callers supporting the Police's measures were given ample opportunities to express their views - all remarks were clearly identified as personal views, not unacceptable for broadcast in a PVP. It was unlikely that the hosts' remarks in a PVP covering different views would incite social conflicts - complaint <u>unsubstantiated</u>
<i>Indecent Attire</i>			
LegCo Review (議事論事) RTHK (TVB Jade) 7.4.2011	1	<ul style="list-style-type: none"> - the complainant alleged that the hostess's see-through attire was revealing and indecent 	<ul style="list-style-type: none"> - the hostess's attire was within bounds of propriety. Nothing indecent or unacceptable was found - complaint <u>unsubstantiated</u>

Title	No. of Complaints	Substance of Complaint	Decision
<i>Indirect Advertising</i>			
<p>A Mission for Equal Opportunities (非常平等任務)</p> <p>RTHK (TVB Jade) 11.5.2011</p>	1	<ul style="list-style-type: none"> - the programme gave undue prominence to an English learning centre, which the complainant claimed a seemingly genuine commercial establishment, by setting the story at the concerned centre - the complainant also alleged that the disclaimer "拍攝場地與內容無關" (the shooting location had nothing to do with the programme content), the acknowledgment to another two learning centres in the end credits and the advertisement for an English learning centre broadcast in the advertising break halfway through the programme were not coincidental but arranged by TVB. The complainant alleged that RTHK revealed to TVB that the programme content was related to an English learning centre in advance so that TVB could make such an arrangement 	<ul style="list-style-type: none"> - docudrama series on discrimination cases, co-produced by RTHK and the Equal Opportunities Commission - the episode revolved around an American grownup teacher, who was a Chinese, facing a racial discrimination issue in an English learning centre - in respective scenes, the name of that English learning centre was discernible in the backdrop and banner. RTHK submitted that the centre was not a genuine commercial establishment but a coined one for the convenience of filming - the alleged disclaimer and acknowledgment were found. The presentation did not amount to the giving of undue prominence to any commercial establishment - no advertisement for English learning centre was found in the alleged advertising break - complaint <u>unsubstantiated</u> - the allegation on RTHK revealing the programme content to TVB was outside section 11(1) of the Broadcasting Authority Ordinance
<p>Crazy and Happy (瘋 Show 快活人)</p> <p>RTHK Radio 2 22.7.2011</p>	1	<ul style="list-style-type: none"> - a host's mention of a television broadcaster in a discussion about inaccurate news reports amounted to indirect advertising - the hosts were noisy 	<ul style="list-style-type: none"> - when asking other hosts whether media reports were credible, the host remarked in passing that his question was not directed at the television broadcaster concerned - the brief remark in the context did not amount to indirect advertising - complaint <u>unsubstantiated</u>

Title	No. of Complaints	Substance of Complaint	Decision
			<ul style="list-style-type: none"> - the allegation on the noisiness of the hosts was outside section 11(1) of the Broadcasting Authority Ordinance
<i>Insult</i>			
<p>Crazy and Happy (瘋 Show 快活人)</p> <p>RTHK Radio 2 20.7.2011</p>	1	<ul style="list-style-type: none"> - the hosts' discussion about women's figures before and after childbirth insulted women and damaged relationship between husbands and wives 	<ul style="list-style-type: none"> - light-hearted talk show (10:00 am – 1:00 pm) - a host remarked that women should not adopt unhealthy methods in order to slim speedily after childbirth since men were more concerned about their wives' health than their figures and the other hosts agreed. The hosts then jokingly chatted about whether a woman needed to take 20 years to restore her pre-pregnancy figure - it was unlikely that the hosts' remarks would be considered insulting women or ruining relationship between husbands and wives - complaint <u>unsubstantiated</u>
<p>Promo for "Care for the Disable" (“非常人物雜誌” 宣傳聲帶)</p> <p>RTHK Radio 1 14.8.2011</p>	1	<ul style="list-style-type: none"> - a host's remark made in a frivolous manner on whether the mentally retarded would be the victim of sexual assault (“弱智人士會不會被性侵犯”) amounted to insult 	<ul style="list-style-type: none"> - a host asked whether the mentally retarded or the disabled would be the target of sexual assault (“弱智或弱能人士會不會是性侵犯的目標”) and then remarked that social workers would share their experience in the programme - it was unlikely that the promo for a programme about care for the disabled would be considered insulting - complaint <u>unsubstantiated</u>
<i>Language</i>			
<p>Morning Suite (晨光第一線)</p>	1	<ul style="list-style-type: none"> - a host uttered a foul expression 	<ul style="list-style-type: none"> - light-hearted talk show (6:00 am – 10:00 am) - at the time specified by the complaint, the hosts talked about some people who were meddlesome. A host

Title	No. of Complaints	Substance of Complaint	Decision
RTHK Radio 2 23.6.2011			<ul style="list-style-type: none"> – uttered "關你叉" but stopped at the point and said sorry – though unrefined, the expression was not downright offensive or unacceptable for broadcast – complaint <u>unsubstantiated</u>
City Forum (城市論壇) RTHK (TVB Jade) 3.7.2011	1	<ul style="list-style-type: none"> – a floor audience's utterance of the foul expression "仆街" exerted a bad influence on children and was unsuitable for broadcast at the family viewing hours (FVH) 	<ul style="list-style-type: none"> – livecast of a public forum on current affairs outside the FVH (12:05 pm – 1:00 pm) – the alleged expression was found when the floor audience was given the chance to express his opinion. The host stopped his speech although he had not finished – the remark is made by audience at a live programme which cannot be controlled by licensee – complaint <u>unsubstantiated</u>
<i>Misleading & Conflict of Interest</i>			
Talkabout (千禧年代) RTHK Radio 1 4.5.2011	1	<ul style="list-style-type: none"> – a host repeatedly remarked that the government would not issue taxi licence anymore. The complainant alleged that it was not the truth and was misleading – the complainant also alleged that the host had an intention to mislead listeners to invest in taxi licence and it involved conflict of interest 	<ul style="list-style-type: none"> – personal view programme – in response to a caller's comments about the expensive taxi rental, a host alleged and repeated that though the government had not announced that it would not issue any more taxi licence, the public generally perceived it as such – RTHK further submitted that the last time the government issued taxi licences was in 1997 and the transport authority had not made any further public comments since the Chairman of the Transport Advisory Board concluded that the government should not issue unlimited number of taxi licences in a consultation exercise in July 1998. The host's remarks

Title	No. of Complaints	Substance of Complaint	Decision
			<ul style="list-style-type: none"> – were not groundless – the concerned remark in context would unlikely be considered misleading – as regards the allegation on conflict of interest, RTHK had conducted an investigation in accordance with the relevant provision. RTHK submitted that the host concerned had no involvement in the taxi industry, nor did he had any connection with the industry – complaint <u>unsubstantiated</u>
<i>Misleading & Unfair</i>			
<p>Headliner (頭條新聞)</p> <p>RTHK (TVB Jade) 8.7.2011</p>	2	<ul style="list-style-type: none"> – one complained that the programme repeating the excerpts of the news report of Asia Television Limited (ATV), which was inaccurate, was in breach of the relevant provision and misleading – another complained that the hosts' remark that a police officer pointed a gun at a citizen with no elaboration on the situation was unfair and misleading. It would hinder the enforcement of the law, affect legal proceedings on the case and convey to children a wrong message that they could resist and challenge the fair enforcement of the law 	<ul style="list-style-type: none"> – personal view programme (PVP) broadcast during family viewing hours (7:00 pm – 7:30 pm) – in a segment, television screens with ATV reporting the news that the former President Jiang Zemin had passed away were shown. The Ministry of Foreign Affairs of China's referring to the Xinhua News Agency's statement that the news was pure rumour, the response from an ATV investor, and other television screens showing ATV's making an apology followed. Viewers would not be misled – in a skit, a host alleged in passing that it was a shame that a traffic policeman pulled out a gun when scared by someone carrying a pair of scissors. No specific details or reference was given. Nor was there endorsement of any illegal behaviour – the sarcastic remark was clearly identified as personal views, not unacceptable in a PVP – complaints <u>unsubstantiated</u>

Title	No. of Complaints	Substance of Complaint	Decision
<i>Nudity</i>			
Volunteer Work (義行多國度) RTHK (ATV Home) 26.2.2011	1	<ul style="list-style-type: none"> - the complainant was dissatisfied with the shot of the interviewee's sex organ 	<ul style="list-style-type: none"> - no shot of sex organ was found - complaint <u>unsubstantiated</u>
<i>Unnerving, Disgusting Material & Bad Influence on Children</i>			
Headliner (頭條新聞) RTHK (TVB Jade) 1.7.2011	3	<ul style="list-style-type: none"> - a host's impersonation as a pregnant woman and his remark "強姦民意" (literally, "rape" public view; figuratively, distort public views) were unnerving, disgusting and offensive - the guest host's remarks incited radical acts and had a bad influence on children - two complainants alleged that the programme was anti-government and failed to be a role model for other media 	<ul style="list-style-type: none"> - personal view programme (PVP) on political and social issues broadcast during the family viewing hours (7:00 pm – 7:30 pm) - in two satirical skits, a host impersonated as a Mainland pregnant traveller who tried to give birth at local hospitals and as a barrister who remarked in passing "希望各位能夠宣告強姦民意罪名成立" (hope that you would announce that it was convicted of distorting the public views) in a court room, intercutting with footage of government officials and Legislators, to satirise the proposal of arrangements for filling vacancies in the Legislative Council - in another segment, a guest host explained the meaning of the terms "demonstration" (遊行示威) and "occupation" (大佔領), citing some local and overseas demonstrations for elaboration and briefly remarked that young people should have the guts to confront the authority - the hosts' impersonation and remarks in context would unlikely be considered unnerving, disgusting, having a bad influence on children or unacceptable for broadcast in a satirical PVP

Title	No. of Complaints	Substance of Complaint	Decision
			<ul style="list-style-type: none"> - complaints <u>unsubstantiated</u> - the allegations on the stand of a programme and its failure to be a role model for other media were outside section 11(1) of the Broadcasting Authority Ordinance

Radio Television Hong Kong
February 2012